Cursus noten lezen en zingen
Toelichting
Om teksten te kunnen lezen wordt met kinderen vanaf ± 6 jaar dagelijks
geoefend. Daarna blijft men dagelijks lezen. Ook bij het leren lezen van
noten en zeker bij het kunnen zingen van die noten moet men ook dagelijks
oefenen en daarna blijven lezen. Wil men dus echt vanaf het notenschrift
kunnen zingen dan moet er daarom elke dag geoefend worden.
Op scholen werd daarvoor de methode Gehrels gebruikt met het zgn.
handzingen. Via de computer gaat dat wat lastiger, maar in deze cursus
wordt wel gebruikt gemaakt van het relatieve notensysteem met do-re-mi enz.
Het voordeel van deze methode is dat men hiermee de verschillende
intervallen leert beheersen. Die intervallen zijn relatief t.o.v. het
absolute notensysteem a-b-c-d enz.
De verschillende oefeningen zijn dus op een andere toonhoogte, maar de
interval is in principe dezelfde.
De oefeningen worden aangeboden zonder voortekening (kruisen of mollen) tot
en met 3 kruisen of 3 mollen.
Bij meer kruisen of mollen staat de noten op een vergelijkbare hoogte in de notenbalk en het lezen daarvan is dus vergelijkbaar.
Ter verduidelijking:
Bij 4 kruisen staat de do op dezelfde hoogte in de notenbalk als bij 3
mollen (e-es).
Bij 4 mollen staat de do op dezelfde hoogte in de notenbalk als bij 3 kruisen (as-a). Bij 5 kruisen staat de do op dezelfde hoogte in de notenbalk als bij 2 mollen (b-bes.
Bij 5 mollen staat de do op dezelfde hoogte in de notenbalk als bij 2
kruisen (des-d).
Bij 6 kruisen staat de do op dezelfde hoogte in de notenbalk als bij 1 mol (fis-f).
Bij 6 mollen staat de do op dezelfde hoogte in de notenbalk als bij 1 kruis
(ges-g).
Ook een kenmerk van de Gehrels methode is het 'keer-om-principe'. Dat
betekent dat enerzijds men een toon zingt op de aangegeven toonhoogte en
anderzijds de toonhoogte moet aangeven bij een gezongen toon.
Daarom zijn ook de oefeningen in knoppen met do-re-mi enz. en oefeningen met noten in de notenbalk en oefeningen met alleen toonhoogte.
Met vragen en opmerkingen kunt u via e-mail terecht bij Vragen en antwoorden
|